joi, 1 martie 2007

Normele de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică

Capitolul 1 - Dispoziţii generale

Art. 1 (1) - În temeiul Legii nr. 213/2004, art.33, lit. h, publicată în Monitorul Oficial din 1.06.2004, Comitetul Director (CD) al Colegiului Psihologilor din România (CPR), prin Comisia Metodologică (CM) elaborează normele de avizare şi avizează metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţă psihologică utilizate în practică.
(2) - CD al CPR, prin CM reprezintă autoritatea centrală abilitată pentru a analiza valoarea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică şi a emite avize de utilizare a acestora.

Art. 2 (1) - Avizarea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică se realizează pentru a asigura calitatea serviciilor psihologice oferite în România.
(2) - Valoarea serviciilor psihologice este dependentă de calitatea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică existente precum şi de cunoştinţele şi abilităţile psihologului de a le alege şi utiliza corect.

Art. 3 (1) - Comisia Metodologică a Colegiului Psihologilor din România, prin normele de avizare prezente, stabileşte standardele de calitate şi procedurile de avizare pentru metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţă psihologică.
(2) - Comisiile aplicative din cadrul Colegiului Psihologilor din România, prin normele de avizare specifice, atestă competenţele profesionale ale psihologilor de a utiliza metode şi tehnici de evaluare şi asistenţă psihologică. Toate comisiile de specialitate vor avea în vedere competenţele generale de utilizare a testelor psihologice precizate în documentul de faţă.

Art. 4 (1) - Metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţă psihologică ce au fost avizate, sunt consemnate într-un Catalog al metodelor şi tehnicilor utilizate în România.
(2) - Comitetul Director al Colegiului Psihologilor din România are obligaţia să asigure publicarea şi actualizarea acestui Catalog prin mijloace electronice, ori de câte ori este necesar.

Art. 5 (1) - În cuprinsul prezentelor norme sunt utilizaţi anumiţi termeni de specialitate care au un înţeles specific.
(2) - Metodele şi tehnicile de evaluare psihologică: demersuri fundamentate ştiinţific şi efectuate în scopul cercetării, investigării unei persoane, grup de persoane sau organizaţii sub aspect psihologic;
(3) - Metodele şi tehnicile de asistenţă psihologică: demersuri fundamentate ştiinţific, efectuate în scopul declarat al ameliorării sau optimizării activităţii psihice a unei persoane, grup de persoane sau organizaţii;
(4) – Norme: set prescripţii minime metodologice, explicit formulate, adoptate şi respectate în mod obligatoriu de către membri organizaţiilor profesionale ale psihologilor ce asigură coerenţă în formularea investigaţiilor şi a concluziilor diagnostice;
(5) - Utilizatorul de metode şi tehnici de evaluare sau de asistenţă psihologică: orice persoană care are certificată competenţa profesională de a folosi aceste instrumente;
(6) - Testele psihologice: probe sau dispozitive standardizate de extragere a unei secvenţe relevante din comportamentul sau procesările cognitiv-afective ale unei persoane sau grup, fundamentate pe un etalon sau un reper pertinent şi pe o interpretare responsabilă din partea specialistului;
(7) - Utilizatorul de teste psihologice: persoana responsabilă cu selecţia, administrarea, cotarea unui test, ori care ia decizii, în parte, pe baza rezultatelor la test. În categoria utilizatorilor de teste intră şi persoanele care realizează doar etapa de administrare a unor teste complexe cum ar fi probele proiective;
(8) - Distribuirea pe piaţă: acţiunea de a face disponibil contra cost sau gratuit un produs sau un serviciu de natură psihologică în vederea utilizării sale, în condiţiile în care acesta nu se regăseşte în Catalogul metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică avizate;
(9) - Solicitantul de aviz: persoane fizice sau juridice care introduc pe piaţă serviciul sau produsul de natură psihologică, în condiţiile în care acesta nu se regăseşte în Catalogul metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică. În această categorie regăsim: autorul, producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia, importatorul ori utilizatorul.


Capitolul 2 - Avizarea metodelor şi tehnicilor de evaluare psihologică

Secţiunea 1 – Documentele necesare pentru avizare

Art. 6 - În vederea obţinerii avizului, solicitantul adresează CM din cadrul CPR o cerere însoţită de o declaraţie de conformitate şi de un dosar tehnic.

Art. 7 - Cererea are un format tipizat şi este prezentată în anexa I, iar declaraţia de conformitate se face pe proprie răspundere şi este prezentată în Anexa II pentru a evidenţia că datele prezentate în documentaţia tehnică corespund cu realitatea şi că metodele sau tehnicile respective nu sunt nocive pentru sănătatea individului. CM poate solicita suplimentar un certificat de calitate eliberat de firma producătoare conform legilor în vigoare, după caz.

Art. 8 (1) - Dosarul va conţine documentaţia tehnică a metodei sau tehnicii respective, trebuind să cuprindă în mod explicit:
a) fundamentarea teoretică;
b) domeniul de aplicabilitate (ex. domeniul clinic, organizaţional, şcolar, apărare etc.);
c) scopul metodei sau tehnicii (ex. diagnostic; predicţie; monitorizare etc.);
d) descrierea detaliată a metodei sau a tehnicii, inclusiv a instrucţiunilor de utilizare, cotare şi interpretare;
e) prezentarea calităţilor tehnice, psihometrice (validitate, fidelitate, etalonare);
f) competenţele necesare pentru utilizare;
g) instituţii şi persoane care oferă stagii de formare, după caz;
h) bibliografie;
i) alte informaţii utile în aprecierea metodei.
(2) – În cazul probelor psihologice standardizate utilizate în evaluarea psihologică, informaţiile din dosar trebuie să corespundă standardelor de calitate menţionate în Anexa III.
(3) - În cazul în care datele cuprinse în dosarul tehnic nu sunt suficiente pentru acordarea avizului, se pot cere probe, documente şi clarificări suplimentare prin consultarea Comisiilor aplicative, pe cheltuiala solicitantului.

Secţiunea 2 – Procedura de avizare

Art. 9 (1) - Studierea dosarului tehnic se face de către CM a CPR.
(2) - Fiecare metodă supusă avizării va fi analizată independent de către doi membri ai Comisiei Metodologice, ce vor fi aleşi prin tragere la sorţi dintre membrii disponibili.
(3) - În cazul probelor psihologice standardizate, evaluarea se va face pe baza ghidului ce conţine standardele de calitate ale testelor psihologice, precizate în anexa III.

Art. 10 (1) - În urma analizei, evaluatorii pot propune acordarea a trei tipuri de avize:
a) avizarea pe o perioadă nedeterminată;
b) avizare temporară;
c) respingere a metodei sau tehnicii respective.
(2) - Evaluatorii vor întocmi un referat prin care să justifice tipul de aviz dat şi recomandările făcute pentru îmbunătăţirea calităţilor psihometrice ale probelor.
(3) - În cazul în care concluziile celor doi evaluatori diferă, în ceea ce priveşte tipul de aviz acordat, metoda sau tehnica va fi reevaluată de o a treia persoană din cadrul CM, aleasă prin tragere la sorţi de către Preşedintele Comisiei, dar alta decât primele două.

Art. 11 (1) - În cazul testelor psihologice, avizul pe o perioadă nedeterminată îi obligă pe cei care distribuie pe piaţă produsele sau serviciile respective să le actualizeze periodic la un interval de maximum 10 ani pe populaţia autohtonă.
(2) - Dacă reactualizarea conduce la modificări în punctele b şi c din cadrul art.8, alin.1 ori în conţinutul probei, în modul de administrare a acesteia sau în modalitatea de cotare şi interpretare a rezultatelor este necesară o reînnoire a avizului.

Art. 12 (1) - Metodele şi tehnicile de evaluare psihologică pot primi un aviz temporar, pe o durata de 24 luni, cu condiţia punerii în practică de către persoanele responsabile a recomandărilor membrilor CM.
(2) - Avizul temporar poate fi acordat, atât probelor noi, aflate în perioadă de experimentare, dar utilizate în procesul de evaluare psihologică, cât şi probelor care necesită îmbunătăţiri din perspectiva caracteristicilor tehnice.
(3) - La expirarea celor 24 de luni de utilizare a metodei sau tehnicii pe baza avizului temporar, se reevaluează situaţia metodei sau tehnicii. Dacă solicitantul nu satisface normele de avizare definitivă a metodei sau tehnicii aflată în această situaţie, CM prin CD al CPR va retrage avizul temporar de utilizare a metodei.

Art. 13 (1) - Avizul primit din partea CD se rezumă la aria de aplicabilitate specificată în caracteristicile domeniului vizat, şi nu poate fi extins spre alte domenii de activitate fără o testare prealabilă.
(2) - Excepţie de la necesitatea obţinerii avizului fac probele aflate în perioadă de experimentare, ale căror rezultate nu sunt luate în considerare în procesul de evaluare psihologică.

Art. 14 (1) - Tipul de aviz primit poate fi contestat de către solicitant, printr-o cerere, adresată în primă instanţă Preşedintelui CD, în care să argumenteze motivele pentru care consideră că avizul este nejustificat.
(2) – Dacă argumentele prezentate sunt considerate viabile, Preşedintele CM va extrage aleator alţi doi membri pentru reevaluarea metodei sau tehnicii respective, în caz contrar cererea se respinge.
(3) - Decizia luată în urma re-evaluării este definitivă.
(4) - În cazul în care dosarul a fost respins, solicitantul poate cere o nouă evaluare, pe baza unei documentaţii reactualizate, după un an de zile de la data deciziei de respingere a metodei şi tehnicii respective.


Capitolul 3 - Dreptul de utilizare a testelor psihologice

Secţiunea 1 – Dobândirea şi certificarea competenţelor utilizatorilor

Art. 15 - Orice psiholog va trebui să dovedească o serie de competenţe pentru a putea utiliza probe psihologice.

Art. 16 – (1) - Competenţele pot fi grupate în două categorii: competenţe generale şi competenţe complementare, specifice domeniului de aplicaţie.
(2) - Competenţele generale includ cunoştinţe şi abilităţi legate de activitatea de testare psihologică, indiferent de aria de aplicabilitate.
(3) - Competenţele complementare în utilizarea testelor psihologice includ cunoştinţe şi abilităţi dependente de aria în care îşi desfăşoară activitatea psihologul.
(4) – Competenţele complementare presupun dobândirea anterioară a celor generale.

Art. 17 (1) - Competenţele generale dobândite trebuie să acopere sfera de competenţe stabilite la nivel internaţional de Comisia Internaţională de Testare.
(2) - Categoriile majore de competenţe, vizează următoarele aspecte etice în aplicarea testelor:
a) adoptarea unei conduite profesioniste, în acord cu normele deontologice ale psihologului şi cu respectarea legilor internaţionale şi naţionale privind copyright-ul (legea drepturilor de autor şi a drepturilor conexe - nr. 8/1996);
b) utilizarea doar a acelor teste pentru care au competenţa necesară;
c) asumarea responsabilităţii pentru modul de utilizare a testelor;
d) asigurarea securităţii pentru testele utilizate, astfel încât ele să nu-şi piardă calităţile din cauza deconspirării publice a conţinutului ori a mecanismelor de cotare;
e) asigurarea confidenţialităţii rezultatelor;
f) acordul scris sau în formă electronică de includere a rezultatelor în baza de date a utilizatorului probei psihologice.
(3) - Categoriile majore de competenţe, vizează următoarele aspecte tehnice în aplicarea testelor:
a) determinarea necesităţii de a utiliza teste psihologice în funcţie de contextul evaluării psihologice şi a calităţilor psihometrice ale acestora;
b) asigurarea faptului că testarea psihologică nu va avea un impact discriminatoriu pentru anumite categorii de persoane;
c) pregătirea adecvată a sesiunii de testare psihologică;
d) administrarea corectă, în acord cu instrucţiunile din manual, a probelor;
e) cotarea corectă a testelor administrate;
f) interpretarea adecvată a rezultatelor obţinute;
g) comunicarea rezultatelor într-un mod concis şi pe înţelesul persoanelor care au solicitat testarea şi/sau au fost testate;
h) revizuirea calităţilor psihometrice ale probelor utilizate;

Art. 18 (1) - Competenţele generale în utilizarea testelor psihologice standardizate de către absolvenţii cu licenţă în psihologie sau asimilată sunt acoperite de următorul pachet de cursuri:
a) Psihologia personalităţii
b) Psihodiagnostic;
c) Introducere în teoriile măsurării şi psihometrie;
d) Statistică psihologică şi prelucrarea informatizată a datelor;
e) Metodologia cercetării în psihologie.
(2) Competenţele complementare se pot obţine de către absolvenţii cu licenţă în psihologie sau asimilată prin programe universitare, masterale sau doctorale ori prin cursuri formative de specializare în diverse metodologii recunoscute de CPR, conform cerinţelor Comisiilor aplicative.

Art. 19 - Persoanele, cu licenţă în psihologie sau asimilată, care nu au urmat aceste cursuri le pot urma în regim de taxă, prin cursuri organizate de către asociaţii profesionale recunoscute de CPR ori persoane juridice specializate acreditate de CPR;

Art. 20 (1)- Absolvenţii cu licenţă în psihologie sau asimilată, dobândită după intrarea în vigoare ale acestor norme, vor certifica în faţa comisiei aplicative de la care doreşte să obţină atestatul de liberă practică, dobândirea competenţelor de utilizare a testelor. Se pot prezenta copii după documente care dovedesc parcurgerea cerinţelor precizate la art.18 alin.1 sau alin.2.
(2) Absolvenţii cu licenţă în psihologie care obţin titlul de Doctor în specializarea Psihologie au competenţe generale de utilizare a testelor, nefiind nevoiţi să intre sub incidenţa prevederilor art.18, alin.1.


Art. 21 (1) - Autorii sau producătorii unor teste psihologice pot propune criterii suplimentare cu scopul de a restricţiona dreptul de utilizare a testelor pe care le introduc pe piaţă, inclusiv o anumită experienţă de utilizare sub supervizare, cursuri de formare.
(2) - Decizia de includere a acestor criterii suplimentare rămâne un atribut exclusiv al CM.

Secţiunea 2 – Reglementarea utilizării testelor psihologice

Art. 22 (1) – Distribuitorul de teste, solicitant de aviz este obligat să difuzeze testele psihologice către utilizatori numai însoţite de un manual tehnic şi de utilizare a probei respective, indiferent de tipul de test: creion-hârtie, aparate, probă computerizată. În caz contrar, probele respective nu vor primi aviz favorabil, fie el temporar sau pe o perioadă nedeterminată.
(2) – Distribuitorul de teste, solicitant de aviz este obligat să pună la dispoziţia utilizatorului de teste care achiziţionează un anumit produs, toate elementele necesare pentru administrarea, cotarea şi interpretarea rezultatelor de către utilizator.
(3) – Psihologii cu drept de liberă practică care utilizează teste psihologice nu le pot utiliza în absenţa unui manual de utilizare şi a informaţiilor psihometrice menite să îmbunătăţească interpretarea rezultatelor obţinute, indiferent de forma de prezentare a testului: creion-hârtie, aparate, probe computerizate.
(4) – Psihologii cu drept de liberă practică care folosesc metode sau tehnici avizate fără a avea drept de licenţă asupra metodelor respective încalcă prevederile legale în vigoare şi sunt pasibili de sancţiuni potrivit legii.
(5) – Psihologii care achiziţionează probe psihologice, dar le utilizează în alte condiţii decât cele prevăzute prin licenţa cumpărată de la distribuitor sau autor, ori le înstrăinează unei terţe persoane încalcă prevederile legale în vigoare privind legea drepturilor de autor.
(6) – Psihologii cu drept de liberă practică care folosesc metode sau tehnici avizate fără să dovedească competenţele necesare utilizării de probe psihologice, cele care nu respectă prevederile aliniatelor (4) şi (5) ale prezentului articol sau cele care utilizează în exclusivitate metode care nu sunt avizate de către CM al CPR, încalcă prevederile codului deontologic şi sunt pasibili de sancţiuni conform prevederilor codului deontologic adoptat de CPR.
(7) – Prima abatere de se sancţionează cu retragerea temporară a atestatului de liberă practică. Repetarea abaterii conduce la retragerea definitivă a atestatului de liberă practică.

Art.23 – Cei care comercializează teste psihologice se supun reglementărilor şi dispoziţiilor Consiliului Concurenţei şi Oficiului pentru Protecţia Consumatorului din România.

Secţiunea 3 – Acreditarea cursurilor de specializare

Art. 24 (1) - Cursurile de formare a competenţelor generale specificate trebuie avizate de CD al CPR la propunerea CM.
(2) - CM al CPR va întocmi şi reactualiza anual o listă a cursurilor acreditate pentru dobândirea competenţelor generale de utilizare a testelor psihologice, aceasta fiind făcută public prin mijloace electronice.

Art. 25 (1) - Pentru a obţine acreditarea cursurilor, persoanele sau instituţiile interesate de a organiza astfel de cursuri vor depune o cerere către CM a CPR, însoţită de o documentaţie tehnică ce include programa cursului / cursurilor respective, un CV al trainerului/formatorului şi resursele avute la dispoziţie pentru a realiza într-o manieră profesionistă aceste cursuri.
(2) - În cazul unui răspuns favorabil, se plăteşte anual o taxă către CPR în valoare de 5% din veniturile brute obţinute în urma derulării cursurilor în anul respectiv.
(3) - Acreditarea primită din partea CPR, prin intermediul CM, are durata de doi ani de zile, ea putând fi reînnoită.
(4) - Retragerea acreditării poate fi făcută înainte de termenul de valabilitate al acesteia atunci când CM constată că organizatorul cursurilor nu respectă documentaţia tehnică specificată la obţinerea acreditării, dacă nu se plăteşte taxa către CPR sau dacă survin probleme de natură deontologică sau penală legate de modul de desfăşurare a cursurilor.

Art. 26 (1) - Persoanele care vor urma astfel de cursuri vor susţine în final un examen de cunoştinţe, pe baza unei metodologii şi a unei bibliografii specificate de către CM.
(2) - Participanţii care vor promova acest examen vor putea primi un certificat de absolvire a disciplinei sau disciplinelor evaluate.


Capitolul 4 - Avizarea tehnicilor şi metodelor de asistenţă psihologică

Art. 27 - Psihologul cu drept de liberă practică, poate apela la orice metodă sau tehnică de asistenţă psihologică pentru care îşi asumă responsabilitatea, conform normelor deontologice, că este benefică pentru client şi pentru care certifică competenţa de a o utiliza.

Art. 28 (1) - Metodele şi tehnicile de asistenţă psihologică sunt avizate implicit dacă sunt dobândite în următoarele condiţii:
a) pe parcursul studiilor universitare, masterale sau doctorale;
b) prin intermediul unor training-uri sau altor cursuri de formare desfăşurate sub egida CPR sau a altor asociaţii profesionale ale psihologilor ori asimilate care au fost acreditate de CPR;
c) prin experienţă sub supervizare, acolo unde este cazul.
(2) - Metodele şi tehnicile de asistenţă psihologică pot fi avizate explicit de către CM, la cererea unei Comisii aplicative a CPR.

Art. 29 (1) - În vederea obţinerii avizului explicit, CM cere solicitantului, interesat de promovarea unei anumite metode sau tehnici de asistenţă psihologică, un dosar tehnic însoţit de o declaraţie de conformitate.
(2) - Declaraţia de conformitate este o declaraţie pe proprie răspundere că datele prezentate în documentaţia tehnică sunt conforme cu realitatea şi că metodele sau tehnicile respective nu sunt nocive asupra individului sau organizaţiei evaluate.
(3) - Dosarul tehnic trebuie să cuprindă informaţii despre:
a) fundamentarea teoretică;
b) domeniul de aplicabilitate (ex. domeniul clinic, organizaţional, şcolar, apărare etc.);
c) scopul metodei sau tehnicii;
d) descrierea detaliată a metodei sau a tehnicii;
e) dovezi despre eficienţa metodei;
f) limitele şi contraindicaţiile existente;
g) competenţele necesare pentru utilizare;
h) instituţii şi persoane care oferă stagii de formare;
i) bibliografia aferentă cu trimitere spre studii care susţin valoarea metodei;
j) alte informaţii utile în aprecierea metodei.

Art. 30 (1) - Metodele şi tehnicile de asistenţă psihologică, care intră sub procedura de avizare explicită pot primi aviz favorabil sau pot fi respinse.
(2) - În cazul primirii unui aviz nefavorabil, solicitantul poate cere o nouă evaluare, pe baza unei documentaţii reactualizate, după un an de zile de la data deciziei de respingere a metodei şi tehnicii respective.

Art. 31 (1) - CM se poate sesiza din oficiu cu privire la utilizarea de metode sau tehnici de asistenţă psihologică neavizate
(2) - Procedura de avizare pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) este cea prevăzută în prezentele norme.


Capitolul 5 - Dispoziţii finale

Art. 32 – Nivelul taxelor necesare acoperirii costurilor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică se aprobă de Consiliul Colegiului, la propunerea Comitetului director.
Art. 33 - Normele de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică se aprobă de către Convenţia Naţională a CPR şi intră în vigoare la data aprobării.
Art. 34 - Normele de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică se aduc la cunoştinţa tuturor membrilor CPR, după aprobare, prevederile acestora devenind obligatorii pentru toţi psihologii.
Art. 35 – Normele prezente se completează cu prevederile Legii 213/2004 şi cu normele metodologice de aplicare a legii respective.
Art. 36 – Normele prezente pot fi modificate şi completate numai la propunerea CM cu aprobarea CD al CPR.



ANEXA 1
Model cerere tip

Domnule Preşedinte,
Subsemnatul ……………………………………………....
de profesie ……………………, CNP ………………………….
cu domiciliul in…………………………………………………..
în calitate de ………………………………………………….....
va rog sa avizati metoda/tehnica/testul ……………………….
pentru a putea fi utilizat(a) in………………………………….
In acest scop anexez dosarul tehnic si declaratia de conformitate.
Data : Semnatura:
ANEXA 2

DECLARATIE DE CONFORMITATE
Nr. ................

Noi, ..........................................................................,
(denumirea completa a persoanei juridice sau persoanei fizice autorizate)
...............................................................................,
(sediul)
cu Certificat de înregistrare/Autorizaţie nr. .............../.................,
asiguram, garantam si declaram pe propria răspundere, conform prevederilor art.
5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor si
serviciilor care pot pune in pericol viata, sănătatea, securitatea muncii si
protecţia mediului, ca produsul/serviciul ......................................
................................................................................
(denumirea, tipul sau modelul, eventual numărul lotului, seriei şi numărul de exemplare)
la care se refera aceasta declaraţie nu pune in pericol viaţa, sănătatea,
securitatea muncii, nu produce un impact negativ asupra mediului şi este în
conformitate cu: ...............................................................
................................................................................
(titlul si/sau numărul şi data publicării documentului/documentelor normativ/normative)
................................. ............................................
(locul si data emiterii) (numele si prenumele in clar si stampila)


ANEXA 3
În curs de traducere şi de dezbatere: „The Revised Dutch Rating System for Test Quality”.

Niciun comentariu: